VITORLÁZÓREPÜLŐ TANFOLYAM
HOGYAN LEHETSZ VITORLÁZÓREPÜLŐ PILÓTA?
Bármilyen meglepő, léteznek olyan repülőeszközök, melyek magasabbra juthatnak, mint egy utasszállító repülőgép, képesek hosszú órákat a levegőben tölteni, akár ezer kilométert megtenni s mind ezt motor nélkül, a Forma 1-es autók sebességével. Igen, ezek a vitorlázó-repülőgépek, vagy ahogy a pilóta szlengben nevezik őket, a vitorlák. Teljesítményüket elsősorban siklószámukkal jellemezzük. A siklószám árulkodik arról, hogy a gép optimális repülési körülmények között egységnyi magasságból hány egységnyi távolság megtételére képes, pusztán a magasságából adódó helyzeti energiájának felhasználásával. A vitorlázógépek tervezésénél a legnagyobb teljesítmény elérése érdekében arra törekszenek, hogy a gép légellenállása a lehető legkisebb legyen, ezértkarcsúságuknak köszönhetően a legszebb formájú merevszárnyú repülőgépek. A korszerű gépek siklószáma akár a hatvanat is elérheti.
Hogyan kerül a vitorlázó-repülőgép a levegőbe?
A gép levegőbejuttatásának több módja létezik. A két legelterjedtebb mód a csörtés és a vontatás. Csörésnél egy erre a célra kifejlesztett speciális szerkezet, az úgynevezett csörlő aggregátor húzza a magasba a repülőt a dobjára felcsévélődő csörlőkötél segítségével. Vontatásnál pedig egy motoros repülőgép vontatókötél segítségével juttatja a vitorlázógépet a levegőbe. A vitorlázógép, elérve a kívánt magasságot, elválik a csörlő, vagy vontatókötéltől, (leold) és ezt követően kezdi meg önálló repülését. Ez a magasság általában 300 ? 600 méter közé esik. És most számoljunk kicsit! Az egyszerűség kedvéért tételezzük fel, hogy sikerült elérnünk az 1000 méteres leoldási magasságot. Optimális körülmények között egy nagyteljesítményű géppel így megtehetünk akár 60 kilométert is. Ezalatt mondjuk 120 km/h átlagsebességgel számolva 30 percet tölthetünk a levegőben. Akkor mi is van az első bekezdésben említett levegőben töltött sok-sok órával, a motor nélkül megtehető több száz kilométerrel? Olvass tovább, s megkapod a választ!
Mi is a vitorlázórepülés valójában?
Könnyen rávághatnánk: Vitorlázórepülés = vitorlázó-repülőgéppel történő repülés. Ezt a definíciót máris elfelejthetjük, mert nem egészen erről szól a történet! Amiről eddig beszéltünk, az a siklórepülés, melynek azon túl, hogy példánkban vitorlázógéppel történik, semmi köze a vitorlázáshoz. Ahhoz, hogy több órát levegőben töltve, több száz kilométert megtehessünk gépünkkel, ki kell használnunk a természet nyújtotta erőforrásokat. A földön járó emberek többsége nem is sejti, mekkora erők munkálkodnak földünk légkörében. A vitorlázó-repülőgép pilótája képes ezeket az erőket munkára fogni, rábírni arra, hogy a 250 ? 500 kilogramm tömegű gépét akár több ezer méter magasságba is fölemelje, hogy aztán a gép utasával minél nagyobb sebességgel, minél nagyobb távolságokat bejárva, közben újra és újra fölemelkedve eljusson a kitűzött célhoz.
Ha e rövid ismertető felkeltette érdeklődésed a repülés iránt, szeretnéd ezt a gyönyörű sportot közelebbről megismerni, látogass ki a békéscsabai repülőtérre, ahol további információkat kaphatsz versenyekről, rekordrepülésekről, arról, hogyan lehetsz Te is pilóta. Ha van bátorságod, akár ki is próbálhatod a repülést, s ha megérett benned az elhatározás,
JELENTKEZZ VITORLÁZÓREPÜLŐ TANFOLYAMUNKRA
honlapunkon, e-mail-ben vagy telefonon, az alábbi elérhetőségeken!
Honlap: www.lhbc.hu E-mail: Ez az email cím védett a spam robotoktól. A megtekintéséhez JavaScript szükséges. Telefon: +36209519951